Úkoly

Pozor! Informace zde uvedené platí pouze pro studenty, kteří studují předmět v ČJ. Pokud studujete v AJ, platí pro vás informace uvedené v anglické mutaci webu.


Povinný úkol – seminární práce

Zpracujte strategický plán své firmy v simulaci pro období příštích dvou let. Podrobněji komentujte plánovaný postup v jednotlivých oblastech simulace (provádění průzkumů trhu, přístup k tvorbě cen, strategie výroby, zásobování, řízení lidských zdrojů a financování).

Doporučený postup:

  • Formulujte vizi a poslání firmy.
  • Každý strategický plán začíná strategickou analýzou. Analyzujte vnější (PESTE, Porter) i vnitřní (např. 7P) prostředí firmy a identifikujte faktory S, W, O a T.
  • Při externí analýze si představte, že vaše firma operuje na reálném trhu (resp. musíte vhodně skloubit situaci v simulaci s reálným trhem), jinak nelze vnější analýzu smysluplně provést. Např. na politické či právní faktory musíte nahlížet prizmatem reálného trhu (jinak nemáte co analyzovat), ale míru rivality stávajících firem posoudíte jen na základě reálné situace ve hře. Tato část práce bude hodně kreativní.
  • Pro interní analýzu můžete využít např. analýzu 7P – analyzujte produkt, trh, cenu (cenotvorbu), management lidských zdrojů, procesy, plánování a nezapomeňte na finanční analýzu, tedy analýzu firemních zdrojů (a nákladů), ziskovosti, obratu aktiv… (doplnit můžete celou řadu dalších věcí, které lze v oblasti financí analyzovat).
  • Výsledkem strategické analýzy je souhrnná SWOT matice, ve které jsou uvedené pouze faktory identifikované provedenými analýzami.
  • Na základě SWOT navrhněte strategické cíle, které tvoří základ strategického plánu, a to tak, abyste využili S a O a naopak eliminovali W a T. Současně myslete na to, že cílem strategie je naplnit vizi a poslání.
  • Návrh strategických cílů je kreativní proces (syntéza).
  • Rozpracujte strategické cíle do konkrétních, detailních návrhů (strategického plánu), které směřují k naplnění SMART cílů. Soustřeďte se na takové návrhy, které můžete ve hře reálně využít – jak přistoupíte k nabídce produktů, cenotvorbě, výrobě, zásobování, HR managementu, tržním průzkumům…
  • Strategický plán není „esej“, tedy pouhý popis toho, co by se mělo udělat. Veškeré návrhy musí být podložené racionální ekonomickou rozvahou – proveďte cost-benefit analýzu.
  • V Závěru shrňte celkové náklady/přínosy navrhované strategie. Cílem je přesvědčit čtenáře, že váš strategický plán má smysl realizovat.
  • Rozsah práce není stanoven, neboť jde o věcnou stránku – výše popsané nelze realizovat na pěti stranách, ale zároveň si uvědomte, že nepíšete román…
  • Nezapomeňte na formální stránku práce: titulní strana, obsah, zdroje informací…

Jedná se o týmovou práci, přičemž týmem se rozumí daná firma. Dokument se odevzdává v textovém formátu (doc, docx, pdf) prostřednictvím rozpisové ODEVZDÁVÁRNY v UIS (jeden student zaregistruje svůj tým, ostatní se „k němu“ přihlásí a práci odevzdá pouze jeden student za celý tým). Pokud možno, nazvěte odevzdávaný soubor názvem své firmy (např. „Nabytek a.s.doc“). Termín: 26. listopadu 2023

Dobrovolné úkoly

2. cvičení

  • Analyzujte formulaci poslání libovolné organizace (ziskové či neziskové). Zaměřte se pouze na formální stránku poslání – zda jsou splněny podmínky efektivně formulovaného poslání. Existují čtyři podmínky efektivně formulovaného poslání. Právě prizmatem těchto podmínek poslání analyzujte. Neřešte, zda organizace poslání skutečně naplňuje či nikoliv. Rozsah: 1-2x A4. Odevzdejte elektronicky do odevzdávárny. Termín: 1. října 2023
    Hodnocení: až 2 body
  • Prezentujte analýzu poslání. Vytvořte stručnou prezentaci (1 slide), na které uvedete dané poslání a představíte skupině svoji analýzu.
    Hodnocení: až 2 body

4. cvičení

  • Prezentujte jedno z dosavadních rozhodnutí v simulační hře. Jak jste se rozhodovali a k jakým výsledkům to vedlo? Buďte otevření, své konkurenty ve cvičení nemáte. Uveďte název firmy, ukažte čísla (hlavně vývoj ceny akcie). Cílem prezentace je inspirovat spolužáky v tom, jak mají při tvorbě rozhodnutí přemýšlet, na co nezapomenout a čeho se naopak vyvarovat.
    Jedná se o týmovou prezentaci (1-3 studenti).
    Hodnocení: až 2 body pro každého aktivně prezentujícího

6. cvičení

  • Prezentujte hodnocení průběhu simulační hry – po obdržení výsledků posledního kola zhodnoťte celkový průběh simulace. Jak se vám dařilo vaši strategii naplňovat, kde jste udělali chyby, co jste mohli udělat lépe, a jak jste dopadli. Neprobírejte celou hru kolo po kole! Na to není čas, a nebylo by to ani zajímavé. Vyberte pouze nejzajímavější momenty hry (vzestupy, pády…).
    Týmová prezentace na posledním cvičení, bez odevzdávání dokumentů.
    Hodnocení: až 2 body pro každého aktivně prezentujícího